11 augusti 2007

Jakten efter en Svart - Svart Ögonskugga!

Ja, hur svårt ska det kunna vara att hitta en svart - svart ögonskugga?!
Nu pratar jag alltså om en kol svart ögonskugga, inte en grön svart, guld svart, grå svart eller blå svart! Vad det är för märke spelar ingen roll, men jag har inga bra erfarenheter
av H&M och Isadora när det gäller ögonskuggor. Det skulle vara underbart om jag kunde hitta en som sitter bra och som man kan ha både för att göra en "smokey eye" makeup med och bara för att ha en svart ögonmakeup.

Igår var jag nere på stan och kollade in hur många svarta skuggor som helst men det var förvånadsvärt få SVARTA ögonskuggor som jag hittade! Ändå kollade jag in både Mac, MUS, Lancome, Nouba, Biotherme, Chanel, YSL, Helena Rubinstein, Dior, Rimmel, Maybelline, Loreal, Max Factor, Isadora, Makeup med mera! Av alla dessa svarta skuggor som jag kollade på var det bara max 1/4 av dem som var svarta. Och ja jakten får väl fortsätta! Funderar på om jag ska sattsa på Stila, men det är svårt att säga hur nyansen är eftersom jag bor i Göteborg och inte har tillgång till den i affären utan får beställa via internet! Har även funderat på Laura Mercier, men de är så fruktansvärt dyra!

Någon som vet en bra ögonskugga i svart? Som man kan ha både för att göra smokey eyes med och bara ha som "vanlig" makeup? Det kan både vara en matt skugga och en med lite mer glans i.

Jag blev väldigt förtjust i Noubas ögonskuggor men det va dåligt med helt svarta nyanser. Dock hade dem väldigt snygga med både svart - guld och svart - lila/röd!

ME Like!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Att välja en skugga från Stila låter som en bra idé! Stila gör mina absolut favoritskuggor då de är mycket högpigmenterade lätta att sudda och verkligen håller en hel dag! Fast var lite osäker på ifall de faktiskt hade en svartsvart skugga i sitt sortiment så gjorde en liten granskning via internet då jag själv blev nyfiken på det och färgen 'Ebony' skall tydligen vara en matt svartsvart nyans. Fast kanske ändå känns lite osäkert att köpa den utan att verkligen ha sett färgen själv först. Vet själv hur det är då jag kan vara superkräsen då det kommer till nyanser på mina skuggor!
Får hoppas att du hittar rätt tillslut! Gärna på första försöket!

Anonym sa...

svart anser jag att man ska lägga lite pengar på,det är väldigt många av de billigare som inte uppfyller kraven. De bli grådassiga,försvinner fort,dåligt med pigment osv.
Jag kan rekomendera MUS "pollution". Den blir verkligen svart på ögat. Lycka till i jakten!

Rouge sa...

Inte lätt med det där alltså! ^^ Men nu hade du väl hittat en iaf! =D

Anonym sa...

Lustigt, jag som tycker att MAC's Carbon är det svartaste man kan få. :) Vad tyckte du om den, vilken ton lutade den åt enligt dig?

Anonym sa...

Denna: http://www.touchofpinkcosmetics.com/servlet/the-352/Mary-Kay-Eye-Storm/Detail är på väg hem till mig. Billig skugga ($3.25) och billig frakt. Har handlat därifrån massor av gånger, alltid fått bra service! Skuggan har höga betyg på www.makeupalley.com så jag hoppas den funkar!

Anonym sa...

Jag skulle rekomendera HM's fyrkantiga ögonskuggor från deras Divided-serie. Den svarta är matt och blir riktigt svart. Jag har använt den i många år och den har aldrig svikit mig! Vill du ha den intensivsvarta färgen kan du lägga en highlighter under, kanske en svart till och med. Finns hos Face. Helt suverän och går att använda ensam som glossig gråsvart skugga. Om man vill behålla glossig men göra highlightern till en kolsvart skugga kan man blanda den med en eyedust i svart. Dessa brukar dock skimra.

Vill du ha svartaste svart mineralögonskugga kan du beställa från Everyday Minerals. Deras Black är så svart som något kan bli och består i princip av rent pigment. Går att använda "torr" eller med fuktad pensel.

Lycka till!